Hvad er SEO? Og hvorfor du bør gå op i det

SEO er en af de nyere erhvervsbuzzwords der får alt fra lagermedarbejdere til management op af stolene – alle har en mening om hvordan det skal gøres, hvad det helt præcist er og hvorfor det er smart eller usmart for netop din type virksomhed. Hvis du er lidt i tvivl om hvad det helt præcist er, SEO er, og hvad det helt præcist betyder for dit website eller webshop, så er du kommet til det rigtige sted. 

SEO står for søgemaskineoptimering og er, sagt på helt god gammel dansk, \’bare\’ hvor godt diverse søgemaskiner på internettet kan lide dig og hvor godt de placerer dig på baggrund af det indhold du har på din hjemmeside. 

Så har du god indhold, flotte billeder og en hurtig hjemmeside – så burde du da være i hus, ikke? Selvom det måske er det rareste at tro, så ligger sandheden så langt fra overstående påstand som den kan komme. 

SEO-optimeringer springer altid ud af søgeordsanalyser, der har til formål at kortlægge hvilken slags brugere du har på din hjemmeside, hvordan dine kunder bevæger sig online og hvad de søger på når de leder efter en forretning som netop din. Hvis ikke du har taget forbehold for hvordan dine potentielle kunder befærder sig på internettet, er der ret gode chancer for at du slet ikke fanger nogen af dine kunder ind med organisk trafik – og det er egentligt lidt ærgeligt, når man tænker på hvor gode tekster du selv synes at du har på din hjemmeside. 

Når du har kortlagt dine søgeord og hvordan dine potentielle kunder bevæger sig rundt på internettet samt hvad de søger på, så er det på tide for dig at finde ud af hvilke slags søgeord der skal være dine primære og hvilke der skal være dine sekundære – det har nemlig stor indflydelse, hvis ikke altafgørende indflydelse, hvilke ord der fylder mest på din hjemmesides forskellige sider. 

Lad og tage et eksempel. Hvis du sælger træborde i eg som du selv har lavet med din lillebror ude i fars garage, så er det du gerne vil have dine kunder til at købe ikke dig og din lillebror – som du måske er kommet til at nævne flere gange i teksten end egetræsbord – og det påvirker hvordan google og andre søgemaskiner læser dit indhold. De ville nemlig vægte \’dig og lillebror\’ til at være vigtigere end bordet, hvis det står flere gange. 

Har du fået øjnene en smule op for vigtigheden i SEO? Læs mere om det på dette link SEO Århus